Blog / Pojęcia / Porady

Chłodzenie cieczą a chłodzenie powietrzem – które lepsze?

Chłodzenie cieczą a chłodzenie powietrzem – które lepsze?

Czym różnią się silniki chłodzone cieczą od tych które są chłodzone powietrzem? Który wybrać?

W skrócie: silniki chłodzone powietrzem tracą moc w upalne dni i są mniej elastyczne przy dużym obciążeniu, jednak są mniej awaryjne i tańsze w eksploatacji.

Silnik chłodzony cieczą także traci moc w upalny dzień, ale nie aż tak dużo jak ten chłodzony powietrzem. Różnica jest odczuwalna szczególnie gdy chcemy jechać latem w trasę w dwie osoby, silnik chłodzony cieczą poradzi sobie znacznie lepiej. Chłodzone cieczą silniki są także ekonomiczniejsze. Jednak ciecz ma swoje wady. Trzeba doliczyć koszty eksploatacyjne w postaci płynu chłodniczego czy wymiany termostatu, który z czasem traci swoje właściwości. Powstaje możliwość rozszczelnienia chłodnicy lub pojawienia się wycieków, co w trasie ma fatalne skutki. Bardziej rozbudowana głowica w której są kanaliki z cieczą oraz pompa, zwiększa także wagę motocykla.

Chłodzenie olejowe (przedstawione na zdjęciu) jest podobne do chłodzenia cieczą, jednak czynnikiem wymieniającym temperaturę jest olej silnikowy a nie płyn chłodniczy. Często można takie chłodnice oleju spotkać jako tuning silników chłodzonych powietrzem ale nie jest tak wydajne jak chłodzenie cieczą, a nawet może przeszkadzać. W chłodnicy oleju nie znajdziemy termostatu który by uruchamiał dodatkowy obwód w razie potrzeby. W praktyce olej w takiej chłodnicy płynie już od momentu uruchomienia silnika. To tylko wydłuża czas nagrzania, który ma negatywny wpływ na trwałość silnika i na optymalne spalanie. Zimny i gęsty olej słabo smaruje. Z mojego punktu widzenia, to słaby bajer.

Chłodzenie cieczą będzie miało dla ciebie szczególne znaczenie, jeżeli planujesz ze swoją kobietą wyruszyć latem w trasę. Silnik chłodzony powietrzem także poradzi sobie z trasą, jednak warto będzie co kilkadziesiąt kilometrów zrobić postój, aby oddać temperaturę do atmosfery. Warto rozglądać się za chłodzenie cieczą, gdy w podróży często będziesz stał na światłach. Chłodzenie powietrzem na postoju nie działa. Jeżeli jednak do pracy masz 10-20 kilometrów, i będziesz jeździł do niej sam, a po drodze nie masz zbyt wielu świateł, nie potrzebujesz chłodzenia cieczą.

Udostępnij ten post

Zdjęcie profilowe Dawid Parus
Założyciel strony motocykle-125.com.pl. Z wykształcenia technik mechanik pojazdów samochodowych. Z pasji programista prowadzący własną działalność.




7 komentarzy

  1. Wspomniałeś o postoju co kilkadziesiąt kilometrów, a mnie najbardziej właśnie to interesuje. Trudno mi znaleźć informacje o 125-kach czy nadają się na dłuższe trasy typu trip nad morze z środkowej polski. Pal licho ból pleców, ale czy nie zamęczę tym motocykla?

    Odpowiedz
  2. A może jakaś hybryda? 😀

    Odpowiedz
  3. ja jak kupiłem 20 letniego GN125 – przyjechałem nim do domu trasę 250 km z 2 krótkimi postojami na stacjach na tankowanie i siku. Motorek dobrze zniósł trasę – następnego dnia normalnie pracował i tak jest do dziś. Rzecz jasna takie silniki nie są zaprojektowane do długich tras – ale raz na jakiś czas można zaszalec. Regularnie robię wycieczki do 100 km – nie ma problemu. Jak na taki sprzęt uważam że jest dobrze – zwłaszcza jak ktoś chce się nauczyć jazdy – to bardzo dobry strzał na początek

    Odpowiedz
  4. Każdy powietrzak jest chłodzony przez olej. Olej zarówno smaruje jak i odbiera temperaturę z silnika. Oczywiście im gęstsza sieć kanałów olejowych, tym efekt schładzania jest większy. Natomiast, aby schłodzić olej stosuje się radiatory na misce olejowej, ewentualnie dodatkowe chłodnice (jak ta na zdjęciu) poza silnikiem.

    Odpowiedz
  5. Ja np uwarzam ze warto zalozyc chlodnice oleju opcjonalnie jezdze duzo po gorach czesto we dwie osoby i moj tx po wjechaniu na wieksza gorke potem ze 2 km dochodzi do siebie tzn nie pojedzie szybciej niz 60 oczywiscie mowie o tempereturach 30+i wiecej

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Register